🔶 تشریح ضرورت و اهداف برگزاری
بستهبندی به عنوان یکی از پدیدههای تاثیرگذار دنیای مدرن علاوه بر محافظت از محصول در برابر عوامل محیطی بهعنوان وسیله ارتباطی برای ارائه تصویر برند و نیز نقطه مرجعی برای انتخاب کالا توسط مصرفکنندگان مطرح است. در دنیای صنعتی امروز بستهبندی به عنوان جزئی لاینفک از چرخه تولید توزیع کالاها تبدیل شده و تخصصهای بسیاری را درگیر ساخته که هر کدام اهمیتی خاص به خود دارند. شاخههایی چون علوم و فناوری مواد، اقتصاد، روانشناسی، مدیریت بازاریابی، چاپ، تجارت و نیز حوزههای هنر و طراحی (دیزاین). به طور مشخص طراحی بستهبندی بهعنوان عاملی تعیین کننده در افزایش درآمد و اشتغالزایی از دو رکن طراحی بصری و طراحی سازه تشکیل شده است. طراحی بصری به تایپ، رنگ، صفحهآرایی و طرحبندی مرتبط است که ذیل رشته طراحی گرافیک جای میگیرد. طراحی سازه با طراحی ساختار ظرف، ارگونومی و عملکرد بسته ارتباط دارد که ذیل رشته طراحی صنعتی قرار میگیرد. نکتهای که در زمینه طراحی بستهبندی شایان توجه است لزوم پیوند بین رشته این حوزه بوده که در نتیجه حوزه حاضر را به یکی از چالش برانگیزترین شاخههای طراحی بدل ساخته است. با توجه به ضرورت معرفی کالای ایرانی و توسعه تولید و صادرات محصولات کشور و با توجه به نامگذاری تمامی سالهای گذشته با تدقیق در حوزه حمایت از کالای ایرانی و اهتمام به حوزه تولید، رویداد حاضر در تلاش است ابعاد گوناگون موضوع بستهبندی به ویژه حوزه طراحی بستهبندی را مورد واکاوی قرار دهد. این رویداد همچنین میکوشد با توجه به آنکه یکی از چالشهای اصلی کالاهای ایرانی به زمینه ارتباطات، برندینگ و طراحی بستهبندی آن باز میگردد، با بهرهگیری از مقالات علمی روز و دعوت از سازمانها، نهادها و پژوهشگران و طراحان مرتبط با حوزه طراحی بستهبندی اهمیت و کارکرد این زمینه سرنوشتساز در تجارت، اقتصاد و اشتغالزایی را نمایان کرده و در نهایت این رویداد با برنامهریزی و اتخاذ سیاستها و راهبردهای لازم مسیر را برای پیشرفت و ارتقای هنر و صنعت بستهبندی ایران هموار سازد.
🔷 اهداف و چشمانداز
۱. ارتباط و همافزایی با دانشگاهها، پژوهشکدهها، اندیشکدهها، انجمنهای علمی و سایر مراکز معتبر علمی داخلی و خارجی به منظور اشتراکگذاری تجربیات نظری و علمی حوزه طراحی بستهبندی؛
۲. هم راستایی مطالعات و رفع نیازهای موجود نظری سازمانها و نهادهای کشور در ارتباط با علوم و فناوری بستهبندی؛
۳. پژوهشهای کاربردی و ارائه راهکارهای عملی در زمینههای مختلف ارتباطات و برندسازی محصولات و کالاهای ایرانی؛
۴. بهرهوری بهینه از ظرفیتهای فراملیتی در گسترش مطالعات در خصوص علوم و فناوری بستهبندی در منطقه و جهان؛
۵. ایجاد انگیزه در پژوهشگران و طراحان جوان حوزه مطالعاتی و طراحی بستهبندی؛
۶. کمک به گسترش مرزهای علم و توسعه روابط حوزههای مختلف علوم و فناوری بستهبندی؛
۷. بحث و تبادل نظر در خصوص چالشهای موجود در صادرات کالاهای ایرانی با تدقیق در حوزههای ارتباطات، برندسازی و طراحی بستهبندی؛
۸. تأمین مکتوبات نظری نوین و یاری به حوزه منابع آموزش دانشگاهی علوم و فناوری بستهبندی.
🔶 محورهای اصلی و تخصصی
استراتژیها و راهکارهای توسعه تولید و برندسازی محصولات ایرانی؛
نسبت هویت و طراحی بستهبندی؛
نقش تبلیغات در بستهبندی؛
چاپ و نقش آن در بستهبندی؛
رابطه بستهبندی با فناوری و الگوهای جدید ارتباطی؛
پژوهشهای علوم و فناوری مواد انواع بستهبندیها و نسبت آن با طراحی بستهبندی؛
محیط زیست و علوم و فناوری بستهبندی؛
مطالعات مالکیت و حقوق مادی و معنوی بستهبندی؛
جستارهای وابسته به علم اقتصاد، تجارت، بازاریابی و شناخت بازارهای مرتبط علوم و فناوری بستهبندی؛
مطالعه، نقد و بررسی طراحی بستهبندی ایران در بستر تحولات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فناوریهای نوین؛
آیندهپژوهی، آیندهنگاری، راهبردپردازی، چشماندازسازی، سناریوپردازی و ... درباره علوم و فناوری بستهبندی ایران؛
آسیبشناسی روشها، ساختارها و زمینههای آموزش طراحی بستهبندی و پیشنهاد راهبردها و روشهای نوین؛
و کلیه محورهای مرتبط با ابعاد هنری، فنی و اجتماعی طراحی بستهبندی.
https://packaging.guilan.ac.ir
آخرین مهلت ارسال
1404/02/17 35 روزآخرین مهلت ثبت نام
1404/02/20 38 روزتاریخ برگزاری
1404/02/24 42 روز